Persze, nekem is kell a melegfelvonulásról írni. Kötelező, kihagyhatatlan. Csak épp el vagyok késve, egyre nehezebben tartom a blogoszférával a tempót, a hírek és események áradata elönt, nekem meg dolgozni kell.  Nem mintha a blogolás nem munka volna, de hát sem kenyérben, sem részvényekben  eddig nem lehet megszámolni a hasznot.

De legalább volt időm gondolkodni a dolgon.

Első reakcióm természetesen az értetlenség, a felháborodás volt.  A melegfelvonulás útvonalának el nem fogadása mögött konzervatív, jobboldali, kormány-ármányt sejtettem,  - sőt, ez az érzésem még mostanra sem múlt el teljesen, de nem ennek újrarágásával ütném el a nagyra becsült olvasó idejét.

Előre fel kell hívnom a figyelmet arra, hogy sem anyázás, sem a demokratikus rend végelgyengülésének prognosztizálása nem kap szerepet ebben az írásban, sőt, még buzizni sem fogok.  

E helyett az események és a reakciók érdekelnek, mert előbukkant jó néhány dolog, ami  nem lesz újdonság ugyan, de nagyon jól láttatja kicsiny közéletünk sajátosságait.

1.       Felvonás: A Budapesti Rendőrkapitány bejelenti, hogy nem engedélyezik a melegfelvonulást

Reakciók:

A melegfelvonulást betiltották

Per definitionem nem igaz: az útvonal nem engedélyezése és a betiltás nem ugyanaz, de miért ne használjunk az olvasottságot növelő kifejezéseket. A baj az vele, hogy belelöki az embert egy olyan érzelmi állapotba, és ideológiai harcállásba, ahonnan nagyon nehéz arcvesztés nélkül kikecmeregni. De legalább háromszor vissza fog jönni elolvasni a cikket, ez tény.

Az engedély megtagadása antidemokratikus

Ez önmagában szintén nem igaz, hiszen a Rendőrségnek mérlegelési joga van. Ergo, ha tényleg nagymértékben akadályozza a közlekedést, akkor  megtagadhatja az engedélyt. A jogszabály nem mondja azt, hogy a rendőrség álláspontja nem változhat évről-évre, rendezvényről-rendezvényre, persze ha folyton változik, akkor ott valami gond van, a jogszabály vagy a jogszabály-értelmezés nem jó. A fő érv a megtiltás jogossága ellen az, hogy korábban hasonló útvonalon ment a menet, illetve más rendezvények is történnek hasonló útvonalon. Ez racionálisan valóban nehezen elfogadhatóvá teszi a döntést, bár a feltételek változhattak. A BRFK körülbelül ezzel is érvel. (Uniós elnökség)

A megtiltás mögött a politika áll.

Ez egyszerre nagyon nehezen és nagyon könnyen bizonyítható/belátható állítás.

Az általános vélekedés feltehetően az, hogy valaki (mondjuk T. I. ) leszólt a rendőröknek, hogy azért ezt nem kéne engedni, ha már mi vagyunk sarzsiban. De az is elképzelhető, hogy egyfajta önkéntes igazodás történt, azaz nem szólt senki sehova, a Rendőrfőkapitány csak „tudta”, mi a dolga. Ez mindkét esetben súlyos állítás, és azt mutatná, hogy a politikai intézményrendszer szereplői sikeresen próbálják befolyásolni a tőlük elvileg független erőszakszervezeteket. Ez nagyon ciki és nem állítanám, hogy nem volt rá elég sok példa ahhoz, hogy így gondoljuk.

Egy más értelmezésben azonban lehetetlen apolitikus döntést hozni. Mivel minden egyenjogúsági üzenetet hordozó tüntetés valamilyen csoport érdekei mentén szerveződik, és végső esetben közpolitikai üzenetet hordoz (A szabályozást vagy alkalmazását meg kell változtatni stb.), ezért nem az a kérdés, hogy az ezzel kapcsolatos döntés (köz)politikai-e vagy sem, hanem az, hogy a téma milyen érdeklődést kelt. Ráadásul a melegfelvonulásra valóban más tartalmak is rárakódtak, ezért ez szimbolikus eseményként is funkcionál.

Eddig azonban tettenérhetően semmilyen antidemokratikus dolog nem történt. Ugyanis a demokrácia nem abban jelenik meg, hogy az erőszakszervezetek/államigazgatás stb. mindig a civileknek, népnek kedve szerint dönt, hanem abban, hogy ezek a döntések nyilvánosak és vitathatóak. A közbeszédben  és valamely jogorvoslati fórumon is.

2.       Felvonás: A bíróság megsemmisíti a rendőrségi határozatot.

Ebben az esetben úgy tűnik, a jogorvoslati fórum működött. Ha a bíróság nem így dönt, akkor kérdésessé válik, hogy mit sejtünk a döntés mögött: a politikai szereplők befolyását, vagy egyszerűen azt, hogy  a bíróság belátása szerint igazat adott a rendőrségnek.

Sajnos, a rossz hír az, hogy a jelenlegi pozitív döntés sem tekinthető egyértelműen a „demokrácia és jogállamiság” győzelmének, hiszen: Egyrészt a bíróság ugyanúgy nem képes függetleníteni magát a közéleti diskurzusoktól, mint a rendőrség. Erre utal, hogy a vártnál gyorsabban döntöttek. ez azonban nem lenne baj, hiszen ez elméletileg lehetetlen. Azonban a döntés egybeesik a kormányzat érdekeivel. Ennek érdeke éppen az volt, hogy minél gyorsabban pontot tegyenek az ügy végére. Sőt, mivel a rendőrség esetében mindenki valamilyen politikai befolyást feltételez, a saját választóknak tulajdonképpen megmutatták, hogy mi a csízió. És a rendelkezésükre áll egy jól körülhatárolt, egyértelmű ügy, amire mutogatva azt lehet mondani, hogy lám, nálunk milyen erős a demokrácia.  

Azt sem tudhatjuk, hogy a bíróság döntésében milyen szerepet játszott az újabb nemzetközi botrány elkerülésének szándéka.

A demokrácia és a jogállamiság győzelme?

A Szivárvány Misszió vezetője szerint a döntés a demokrácia és a jogállamiság győzelmét jelenti. Nos, ez kb. azt jelenti, hogy ha számukra negatív döntés születik, akkor itt bizony nincs demokrácia. De vajon a demokrácia egyik alappillére nem az igazságszolgáltatás saját belátás szerinti működése? Bizony, a pakliban benne van, hogy a bíróság a a felperes számára kedvezőtlenül dönt, és ezt egy civilnek is el kell tudni fogadni. Megint olyan narratívával találkozunk, amely lehetetlenné teszi a mérlegelő gondolkodást.

Mégis, mi az alapvető gebasz?

Nyilván sokan érezzük úgy, hogy a negatív döntés nem lett volna kóser, egyszerűen nem lett volna elfogadható.

Az egész ügy nagyon jól megmutatja, hogy (még mi, nagyondemokraták is) mit gondolunk a demokrácia és a jogállam intézményrendszeréről: ez esetben nem bízunk a rendőrség független működésében: Ha valóban közvetlen politikai befolyásolás vagy igazodás történt, az űbergáz. Ha nem, de nem tudunk másra gondolni, az is.

Az egyik baj az, hogy olyan álláspontokat foglalunk el, amelyek mentén az események csak egyféleképpen, ráadásul egyféle ideológiai blokkban értelmezhetőek. Ha a bíróság kedvezően dönt, demokrácia van. Ha kedvezőtlenül, kifelé megyünk a demokráciából. Ilyen alapállások mellett az érvelő, értelmező és az események megértésére lehetőséget adó vita eleve lehetetlen.

A probléma másik gyökere meglátásom szerint újfent az állam (itt rendőrség) és a civilek/állampolgárok közötti viszonyban, a kommunikáció módjában keresendő.  A jogos felháborodást az okozta, hogy a BRFK az egyeztetés után hozott a várhatótól teljesen eltérő döntést. Ez az, ami felveti a külső befolyás gyanúját, tovább gyengíti a jogbiztonság és növeli a kiszolgáltatottság érzetét és egyértelműen az állampolgárokkal szembeni felsőbbrendű viszonyulást jelez, hiszen azoknak szükséges egyeztetniük a rendőrséggel a döntéseik véglegesítéséhez, de a Rendőrségnek nem. Miközben a dolog feltehetően megdumálhatólett volna, hiszen azt is mondhatta volna a BRFK vezér, hogy „Srácok, nem gondoltuk át eléggé, dumáljuk meg még egyszer”...

A fentiek nem csak erre az esetre, de alapvetően a magyar közállapotokra jellemzőek. A diskurzus alakításáért mi, civilek rengeteget tehetünk. Az állam és az állampolgárok viszonyának megváltoztatása sokkal nehezebb dió, hiszen ehhez olyan állami vezetőkre és politikusokra is szükség lenne, akik értik, hogy ez miért lenne fontos. Ezekből egyelőre nagy hiány mutatkozik. 

A bejegyzés trackback címe:

https://tengelytores.blog.hu/api/trackback/id/tr72672850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

langostejfol 2011.04.20. 10:24:17

"Az egyik baj az, hogy olyan álláspontokat foglalunk el, amelyek mentén az események csak egyféleképpen, ráadásul egyféle ideológiai blokkban értelmezhetőek. Ha a bíróság kedvezően dönt, demokrácia van. Ha kedvezőtlenül, kifelé megyünk a demokráciából."

ha ez így lenne, akkor az álláspontod szerint semmit nem lehetne mondani az ilyen esetekről, max annyit, hogy ha a bíróság elé kerül az ügy, akkor jogállam van, ha meg nem, akkor nem. egyébként tartalmilag nem lehet semmit mondani döntésekről.
ez már önmagában is kérdéses, de pont azért mondhatta, aki mondta, hogy ez a jogállamiság és a demokrácia győzelme, mert 1. már rég bejelentették a felvonulást, amire a rendőrség nem reagált, tehát tudomásul vette. 2. meg akarták hosszabbítani az útvonalat, amikor is a rendőrség az EGÉSZ útvonalra mondta azt, hogy akadályozza a közlekedést.
nem vagyok jogász, de valahogy ez nem tűnik túlságosan jogszerű döntésnek. tehát ha a bíróság korrigál egy ilyen jogsértést, akkor az tényleg azt mutatja, hogy működik a jogállam és a demokrácia. mert az persze a kommunikációval is kezdődik, de elsősorban a szabályok betartása az alapja. ha a rendőrségnek x napja van arra, hogy "betiltson" tüntetéseket, akkor ezt követően már ne tegye. és ezt követően lehet felvetni, hogy a "betiltás" hogyan történjen. de itt szerintem egyáltalán nem erről szól a történet.

Kabar 2011.04.20. 10:35:49

Kicsit későn, de jobb későn mint soha. A rendőrség-tüntetők közötti játszmát nem feltétlenül muszáj a van demokrácia, nincs demokrácia keretben értelmezni. Egy demokrácia nem attól demokrácia, hogy nincsenek vitatható döntések, hanem a jogorvoslat lehetőségétől. Nem állítottam azt sem, hogy jogszerű a döntés, csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy a "jogszerű/nem jogszerű" olyan keretet teremt amiben lehet értelmesen beszélni a van demokrácia/nincs demokrácia meg nem.
süti beállítások módosítása