Kabar 2012.03.15. 20:45

Milla szubjektív

Ma én is ott voltam a Milla tüntetésén, ám a korábbiakkal ellentétben nem igazán tartottam fontosnak a pontos érkezést. Körülbelül 10 percet késtem, viszonylag hátul álltam meg (a Jégbüfé környékén). A tüntetés közben a barátaimmal beszélgettem, a beszédekre szinte egyáltalán nem figyeltem. Leginkább azt vettük észre, hogy a szónokok beszédtechnikai szempontból nem állnak a helyzet magaslatán. De ez talán természetes egy civil mozgalom esetében, ugyanakkor fontos, hogy a tartalomra nem, csak a forma hiányosságaira tudtunk odafigyelni.  

Úgy éreztem, hogy előre tudom mi fog elhangozni. Hogy ugyanazok a szereplők, ugyanazokat a beszédeket mondják majd el, hiszen a helyzet nem változott, de  - és ez fontosabb - nem vártam azt sem, hogy a változatlan helyzet valamilyen új megközelítéséről, új gondolatokról, a megoldás új eszközeiről lesz majd szó. Elmentem, mert fontosnak éreztem, hogy az elégedetlenségem kifejezzem, és lássák, hogy még mindig elég sokan vagyunk elégedetlenek. Ugyanakkor a tüntetés nem spannolt fel, nem mozgósította az érzelmeimet és a gondolataimat még annyira sem, mint korábban. Valahogy sótlannak és unalmasnak éreztem. 

Úgy tűnik számomra, hogy a kezdeti tüntetések okozta, részben a nem várt résztvevői létszám okozta katarzis-közeli állapot már elmarad, hiszen megszokottá vált a több tízezres létszám. A cél minden egyes alkalommal mégis mintha az lenne hogy többen jöjjenek el, mint az előző alkalommal, holott lehet, hogy most már inkább a minőségre, a dramaturgia kidolgozására, új elemek bevezetésére kellene koncentrálni. És nem kis mértékben a tüntetések közötti időszakban történő kommunikációra és programkidolgozásra. A tüntetésről-tüntetésre való készülés azonban mintha felemésztené az erőforrásokat, és az okok megértésére, valamint a jövőről való gondolkodásra kevesebb energia maradna. 

Ti mit gondoltok? Hogyan látjátok a helyzetet? 

Update (21:14): No, csak most olvasgattam el a sajtót és más blogokat, többen hasonlóan látják a helyzetet. Lásd az Index cikkét, és érdemes olvasgatni a Milla falát is. Persze ez csak amellett érv, hogy érdemes beszélgetni a kérdésről.

A bejegyzés trackback címe:

https://tengelytores.blog.hu/api/trackback/id/tr274319143

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kedves mocskos gyarmatosító, segíts! 2012.03.16. 16:39:39

Te rohadék gyarmatosító IMF, te illegitim, a dolgainkba jogtalanul beleugató, Moszkvára hajazó Brüsszel, légyszí, légyszí gyorsan toljál már ide nekünk egy halom olcsó zsét, mert nagy szarban vagyunk....

Trackback: Ulánusok a Múzeumkertben 2012.03.16. 15:40:46

Hogy miféle ember Orbán Viktor katonája, arról eddig megoszlottak a vélemények, de tegnaptól legalább a fegyvernemében biztosak lehetünk. Ulánus a legény, lengyel dzsidás, és mindig ott terem, ahol szüksége van rá a hazának. Hol a lengyelnek, hol a mag...

Trackback: Már csak a tapsgép hiányzik 2012.03.16. 15:28:23

David Bowie mondta hajdanán, hogy minden idők legnagyobb rock-sztárja Adolf Hitler volt, mert az ő színpada előtt egy egész nép csápolt....

Trackback: A diktátor beszéde 2012.03.16. 14:29:58

Kedves Naplóm!Ezt nem bírom tovább. Félek. Hazámban fasiszta diktatúra van. Hiába próbálnak minket felszabadítani Európa demokratái, mert a Vezér és az ő agymosott hívei ezt nem hagyják. Rajtunk már Dani sem segíthet. Úgy érzem, eljött az idő, hogy nap...

Trackback: Egy Másik Nemzeti Együttműködés Rendszere 2012.03.16. 11:08:54

Utolsó pillanatig halogattuk a döntést, hogy elmenjünk-e. Nem, semmi elvi megfontolás a halogatásban nem volt, oka prózai: influenza. De az utolsó utáni pillanatban mégiscsak győzött a szándék az ottlevésre, bezsákoltunk néhány liter teát, fél köbméter...

Trackback: Nem kell alternatív, sem köztársasági elnök Magyarországnak 2012.03.16. 06:31:48

  Mert az elnökség csak színészkedés, hatalommal és tekintélyelvvel jár és egyik sem egészséges dolog. Helyette az izlandi úthoz hasonló módszerekkel olyan erkölcsi és törvényi alapelvet kell kidolgozni és alkalmazni, amely nagyobb garancia bár...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a.p. 2012.03.15. 21:43:55

Szerintem ez egy ilyen műfaj. Nem az elgondolkodtatás a fő cél, hanem hogy egy nagy közösség részének érezhesse magát az ember. Sokaknak nincs is ereje/igénye ennél többre.

Aki már talált valamilyen szűkebb közösséget, ahol aktívabb módon alakíthatja a (jó értelemben vett) politikát, az unalmasnak érezheti a millás tüntetéseket. De ilyenekre is szükség van. A tömegben régi barátokkal lehet találkozni. Az is egy módja a közösségépítésnek, ha a szónoklatokat hallgatva arról vitatkozunk, hogy mi nem tetszik bennük.

A millások egyébként nemcsak tömegtüntetéseket szerveznek, hanem gondolkoznak és gondolkodtatnak másokat is. Épp ezen a blogon olvashattunk nemrég beszámolót egy millás konferenciáról, ahol különféle ellenzéki szereplők cseréltek véleményt.

Kabar 2012.03.15. 21:50:38

Persze, amit írok arról, hogy a tüntetések közötti gondolkodás kevésbé van jelen, az nem azt jelenti, hogy nincs. Ahogy azt sem írtam, hogy nem kellene többet tüntetni, de lehetne kicsit profibban, kevesebb és jobb szónokkal. Lehet vonulni, vagy énekelni, felépíteni az esemény dramaturgiáját. És a hangsúlynak már nem a tüntetésen kell lennie talán.

ayatollah 2012.03.16. 12:10:30

a Milla akkor tenné magát hasznossá ha fontos célok érdekében nyomásgyakorlásra szánná el magát. pl. az oktatási törvény jó indulási pont lett volna. néha összegyűlni jó, de akkor ér valamit, ha effektív hatása is van. márpedig a hatalom csak az erőből ért. nem csak ünnepelni kéne felvonulni, hanem a legelvetemültebb kreténségek esetén nyomásgyakorlás céljából is.

Heron44444 (törölt) · http://kulonvelemenyek.blog.hu/ 2012.03.16. 13:52:17

@Kabar: Én a Balatonon voltam, úgyhogy kicsit outsiderként foglalok állást a dologban.
Szerintem mindenképpen ki kell emelni, hogy az október 23.-i tüntetés volt a csúcspont, ott annyi minden összejött, hogy azt igazából később már nem lehet überelni.
Az AKE választás kurva nagy bukta volt, és eléggé rosszat tett a millának.
Abból, amit én láttam és hallottam, valamint a te leírásod alapján is, hiányoznak a jó szónokok, karizmatikus egyéniségek. Ezek nagyon fontosak lennének ahhoz, hogy új lendületet adjanak a tüntetéseknek.

Egyébként a megoldás milyen új eszközeiről volt szó?

Kabar 2012.03.17. 13:00:08

@Heron44444:
Nem nagyon volt szó új eszközökről, azt is írtam a posztban, hogy nem számítottam ilyenre. Bár ott volt a 12 pont, ami szerintem jól hangzik, de programnak kevés. Persze miért épp a Millának kéne programot adnia.
süti beállítások módosítása